Saturday, July 21, 2007

Moses goes to Riga


In 2006 Utopium a participat la Golden Hammer International Advertising Festival cu doua lucrari. In total, festivalul a avut 961 de lucrari inscrise din 16 tari din Europa. Au fost 6 agentii din Romania nominalizate la Golden Hammer. 5 din Bucuresti, una din Oradea. Si aici ajung la problema mea. Daca anul trecut am fost cu doua lucrari si am luat o diploma "for excellence and outstanding creativity", cum scrie langa semnatura presedintelui juriului, ce trebuie sa fac anul asta ca sa nu ma fac de rusine? Utopium a mers intotdeauna pe o strategie calitativa cand a venit vorba de festivaluri. Cel mai are numar de lucrari inscrise a fost 9, la Ad'Or 2007 (unde 3 au fost nominalizate si am venit acasa cu 6 puncte). In concluzie, mai bine mai putine si bune decat toate si "doamne-ajuta". Dar sa revin la scopul acestui post. Juriile sunt subiective si nu stii niciodata cum vor privi lucrurile. Asa ca o sa va rog sa faceti parte din juriu cateva minute si sa-mi spuneti cinstit ce parere aveti despre una dintre lucrarile pe care vreau sa le inscriu la Hammer. Nu mai spun nimic pentru ca nu vreau sa influentez juriul. Multumesc si astept cu interes parerile voastre.




Sunday, July 15, 2007

Utopium - Cancer kills!

Am gasit un ad vechi necontractat. E o propunere de print pentru un centru de imagistica medicala. Nu a fost aprobat de client la momentul respectiv (nu stiu pana in ziua de azi de ce) dar a ramas printre lucrarile mele preferate. Nu pentru ca ar fi o realizare de exceptie sau un print supercreativ ci pentru ca reuseste sa satisfaca un brief foarte complex. Si pentru ca, daca in mare parte procesul de advertising are ca rol dramatizarea strategiei, in cazul asta printul simplifica strategia. Adica e o exprimare extrem de simpla a unei idei foarte complexe. Parerea mea, care este...


Saturday, July 14, 2007

Ma omoara patronu' asta

"Trage zece piei de pe noi si nu-l intereseaza decat banii..." Am auzit atat de des chestia asta incat incep sa ma intreb daca eu sunt cel mai norocos om din lume. Toata lumea in jurul meu se plange in draci si eu ma duc incantat la lucru in fiecare zi. Ceva nu-i in regula... E clar ca in orice organizatie exista subalterni si sefi. E clar ca o societate comerciala are ca scop primordial sa genereze profit. La fel de clar e ca fiecare angajat isi doreste un salariu mai mare, o promovare, satisfactii profesionale mai mari si mai dese si ca nu poti face treaba pe stomacul gol. Dar chiar exista atatea motive de nemultumire? Chiar e dracul asa de negru? Am fost barman, muncitor necalificat, agent comercial, agent de marketing direct, trainer de vanzari, tehnoredactor, graphic designer, dtp-ist in poligrafie, art director, art director&creative director in prezent. Au fost momente bune si rele (ce-i drept mai multe bune decat rele) dar n-am simtit niciodata ca "patronu' trage zece piei de pe mine". Au fost momente cand nu prea mi-au ajuns banii (nu foarte multe) dar am trecut peste ele. Am trecut printr-un proiect atat de mare si de urgent ca n-am plecat de la lucru doua zile (47 de ore - m-a informat un coleg obsedat de cifre care era atunci account planner). Dar nu am ajuns niciodata sa ma duc la munca cu scarba. Si toate plangerile astea le aud aici, in judetul Bihor, care are cea mai scazuta cifra medie a somajului din ultimii zece ani in RO. E clar ca oferta de munca e mai mare decat cererea. Si atunci, de ce se plange omul in loc sa-si caute altceva? Toti clientii Utopium se plang de probleme de resurse umane. Toti cauta oameni pe diferite posturi. In contextul asta mi se pare improbabil ca un angajator sa-si bata joc de angajatii pe care-i gaseste atat de greu. Nu exclud faptul ca exista probabil abuzuri din partea unor "patroni" care nu stiu sa aprecieze un angajat de valoare si probabil nu cunosc nici legislatia in domeniul muncii. Dar chiar asa sa fie toti? Am sa adaug inca un sondaj la sfarsitul blog-ului pe tema asta si am sa va rog sa nu va abtineti nici de la voturi nici de la comentarii.

Friday, July 13, 2007

Persoana dinamica, ador munca in echipa...

Revin la subiectul cu cv-urile din dorinta de a face, zic eu, un bine studentilor care isi cauta un loc de munca. Si ca sa-mi fac si mie un bine si sa ma refulez ca am innebunit cautand cel mai bun candidat. Voi incepe prin a a va ruga din suflet pe toti cei care trimiteti cv-uri sau le puneti pe e-jobs sa renuntati la clisee. Nimeni nu stie ce-i aia persoana dinamica. Nu mai scrieti ca sunteti onesti, deschisi si comunicativi pentru ca daca esti mincinos e probabil ca vei minti si in cv. Nu mai dati cu copy-paste peste tot pentru ca va jur ca am ajuns sa citesc primul cuvant dintr-o fraza si sa stiu exact ce urmeaza... Ganditi-va la cv-ul vostru ca si la instrumentul perfect de vanzare a brandului personal. Includeti in cv doar lucrurile care va diferentiaza fata de ceilalti candidati si care sunt relevante pentru angajator. Chiar nu e interesant ca ai fost medaliat la boyscouts la 15 ani sau ca ai practicat 3 ani de inot. Va promit ca orice angajator va aprecia un cv mai scurt dar relevant pentru ceea ce cauta. Inca un lucru: targetati direct angajatorul cu cv-ul. Pentru orice loc de munca va intereseaza, faceti-va un nou cv. E mult mai usor sa fii interesant pentru angajator daca incepi sa redactezi cv-ul gandindu-te exact la postul pe care il vizezi. Si pentru Dumnezeu, aveti grija la ortografie. Nu incerc sa jignesc sau sa fac misto. Vorbesc din perspectiva omului care munceste de la 16 ani si a trecut prin 7, 8 locuri de munca. Vorbesc si din perspectiva angajatorului care cauta sa recruteze oameni destepti, educati, cu bun-simt si multa energie si pofta de viata. Puneti si lucrurile astea in cv daca chiar credeti ca va caracterizeaza. Si daca chiar va vedeti peste 5 ani intr-un post de conducere intr-o companie multinationala, bravo. Dar sa stiti ca spunand asta in cv-ul trimis unei firme locale sau nationale veti jigni omul care citeste cv-ul si care e doar director de resurse umane la o firma regionala. Sper sa nu-mi ia nimeni in nume de rau post-ul asta dar tocmai am trecut printr-o stiva de cv-uri ale unor persoane foarte dinamice pe care nu le mai tin minte...

Bravo, Gabi...

Ce faci daca te enerveaza un pop-up? Inchizi fereastra!
Musai cu sunet.
Componenta web a campaniei Prometalic, realizata de Gabriel Porfire - art director Utopium.

www.prometalic.ro

Thursday, July 12, 2007

O uitat baiatu' de noi...

M-a sunat bunica-mea, suparata foc. Adevarul e ca n-am mai fost de vreo jumatate de an s-o vad. Am incercat sa-i explic ca nu prea am timp si s-o lamuresc ca sigur in 4 august intru in concediu si sigur voi trece s-o vad. Nu prea m-a crezut si nici n-a inteles cum adica n-am timp. Adica ce-i prostia asta? La prapastia asta dintre generatii se mai adauga mama - educatoare, soacra - educatoare si socru - profesor universitar. Eh, explica-le celor trei cadre didactice si bunicilor pensionari ca tu sambata ai filmari si duminica montaj si luni trebuie sa pleci la Bucuresti si nu vii pana joi dimineata si din tren mergi direct la lucru asa ca nu poti sa mergi la masa decat joi seara. Nici o sansa! Toate neamurile sunt mai mereu imbufnate dar nu prea apuca sa-si manifeste imbufnarea pentru ca ne vedem prea rar. Adevarat e si ca daca e mai "moale" sezonul si volumul de munca scade, gasesc altceva de facut (blogul asta, de exemplu) decat sa ma aventurez in vizite la rude. Dar. pana una alta, cum ii explic eu bunicii mele de ce n-am vreme de vizite la tara cand ea saraca nu intelege nici macar ce fac?

Studentie, studentie...

Am fost in primavara invitat impreuna cu Misu (Mihai Pop - managing partner Utopium) la Bucuresti la ASE la Zilele Advertisingului. O sala "plinuta" de studenti (desi afara era vreme de strand) care vor sa lucreze in publicitate ne-au primit frumos, cu zambete, cu multe intrebari mai mult sau mai putin la subiect (subiectul era cresterea pietei de advertising). Ce m-a impresionat insa la oamenii astia a fost atitudinea. Atitudinea studentului din Bucuresti difera de cea a studentului din Oradea. Am avut si in Oradea si avem inca proiecte studentesti (West Academic Youth, Utopium School of Advertising). Prin ce difera atitudinea lor? Nici unul dintre cei cateva sute de studenti nu m-a intrebat cat castiga un junior si care e programul de lucru in agentie. Fiecare dintre oamenii astia era dispus sa inceapa lucrul de a doua zi fara sa intrebe cat va fi platit. Am gasit pasiunea pe care o caut in Oradea de 8 luni de cand am ajuns la concluzia ca mai avem nevoie de un junior art. Sa nu ma intelegeti gresit, nu mi se pare deplasat sa intrebi care e salariul pentru care vei lucra. Mi se pare deplasat ca asta sa fie singurul lucru pe care il intrebi la un interviu. Si mai am o dilema: sunt in agentie oameni care au inceput cu salarii modeste si au muncit pe coate un an, doi, trei pentru a ajunge intr-o oarecare stare de confort financiar. Nu e normal, cel putin din punctul meu de vedere, sa ceri fara a fi dovedit ce poti si nu e normal ca un junior sa primeasca salariul unui senior. Si sper sa gasesc si in Oradea macar un om care sa inteleaga lucrul asta si care sa aiba ceva de dovedit. Pentru ca in momentul acesta eu sunt singurul oradean din intreg departamentul de creatie al agentiei oradene de publicitate Utopium...

Primul shortlist nu se uita niciodata...

Client - Criano
Agentie - Utopium
Mentiuni: Shortlist Ad'Or 2006

Putin mai mult despre manipulare si advertising...

Am fost acuzati de manipulare a consumatorului. De catre un potential consumator care participa la un focus-group in agentie. Excelent! Pana la urma treaba publicitatii e sa vanda. Problema e ca publicitatea nu poate manipula. E un mit urban din ciclul "Mercedes e masina de manelisti". N-am ascultat niciodata manele si mi-as lua mertan maine daca as sta mai bine cu banii. Advertisingul nu poate si nu va putea niciodata sa manipuleze. Ce facem noi e sa incercam sa intelegem un mecanism de luare a unei decizii si sa comunicam ceva potrivit la momentul si pe tonul potrivit. Una dintre eternele contradictii dintre agentie si client e subestimarea consumatorului. Acest consumator e neatent, superficial, infidel, capricios, e cum vreti voi dar nu e prost. E destul de inteligent sa vada bullshit-urile care se vehiculeaza de cele mai multe ori pe TV si e destul de nepasator incat sa nu-l poti atinge usor la corazon. Credeti ca o campanie sociala care ia un premiu la Ad'Or inmoaie mii de suflete si oamenii isi vand vila si masina si doneaza banii? Nu chiar... Publicitatea poate in schimb diferentia si poate pozitiona. Poate naste lovemark-uri si poate genera brand advocacy. Dar asta doar comunicand cinstit si relevant. Si, culmea, ad-urile "adevarate" iau si premiile. Asa ca uitati de manipulare. Nu exista mesaje subliminale si cuvinte mestesugite care spala creiere. Exista oameni care lucreaza zi lumina centralizand chestionare, oameni care vorbesc la telefon sute de ore pe luna si oameni care pot sa ia un brief si sa spuna foarte bine o poveste. Si asta nu din dorinta de a manipula, ci de a nu plictisi. Pentru ca asta e adevaratul pericol, sa ne plictisim consumatorul de moarte...

Wednesday, July 11, 2007

Utopium - Pofta Mare Fast Food







Saptamana asta am primit un cv pentru postul de junior art. Apropos, Utopium angajeaza junior care stie Corel si Photoshop. Pentru cei interesati, cv-urile se trimit la office@utopium.ro. Dupa cum spuneam, am primit un cv de la o domnisoara care nu stia nici un soft de design vectorial (lucru peste care se mai poate trece, nimeni nu s-a nascut invatat). Problema mea e ca domnisoara cerea 1500 euro/luna, masina, telefon si laptop de serviciu. O fi auzit ea ca in publicitate se castiga bine, cine stie. Ce n-am inteles eu? De ce laptop? Cand a devenit laptop-ul de serviciu o pretentie de junior art/graphic designer. Sau e o problema de statut social? Poate ma lamureste si pe mine cineva...

Clasamentul IAA

Care au fost punctajele la Ad`Or 2007?

În urma calculelor International Advertising Association iata numarul de puncte al fiecarei agentii participante:

1. Leo Burnett - 140 puncte
2. GMP - 109 puncte
3. Propaganda - 37 puncte
4. TBWA Merlin - 31 puncte
5. Graffiti BBDO - 28 puncte
6. Grey Worldwide România - 28 puncte
7. Saatchi & Saatchi - 25 puncte
8. Ogilvy Group - 22 puncte
9. Wearebasca - 17 puncte
10. Scala JWT - 13
11. DDB - 10 puncte
12. Mercury 360 - 7 puncte
13. Papaya Advertising - 7 puncte
14. Utopium - 6 puncte
15. MRM - 4 puncte
16. Starcom Media - 4 puncte
17. Publicis - 3 puncte

Dintre cele 17 agentii care au luat puncte la Ad'Or, 16 sunt din Bucuresti. Asta ma demoralizeaza putin si nu cred ca numai pe mine. Sper ca la anul sa nu fim singurii din afara capitalei prezenti la festival.

Utopium - Music that follows you around


Piano
Client: Radio Transilvania
Agentie: Utopium
Mentiuni: Shortlist Golden Hammer International
Advertising Festival 2006
Shortlist Ad'Or 2007

Guitar
Client: Radio Transilvania
Agentie: Utopium
Mentiuni: Shortlist Ad'Or 2007