Thursday, July 12, 2007

Putin mai mult despre manipulare si advertising...

Am fost acuzati de manipulare a consumatorului. De catre un potential consumator care participa la un focus-group in agentie. Excelent! Pana la urma treaba publicitatii e sa vanda. Problema e ca publicitatea nu poate manipula. E un mit urban din ciclul "Mercedes e masina de manelisti". N-am ascultat niciodata manele si mi-as lua mertan maine daca as sta mai bine cu banii. Advertisingul nu poate si nu va putea niciodata sa manipuleze. Ce facem noi e sa incercam sa intelegem un mecanism de luare a unei decizii si sa comunicam ceva potrivit la momentul si pe tonul potrivit. Una dintre eternele contradictii dintre agentie si client e subestimarea consumatorului. Acest consumator e neatent, superficial, infidel, capricios, e cum vreti voi dar nu e prost. E destul de inteligent sa vada bullshit-urile care se vehiculeaza de cele mai multe ori pe TV si e destul de nepasator incat sa nu-l poti atinge usor la corazon. Credeti ca o campanie sociala care ia un premiu la Ad'Or inmoaie mii de suflete si oamenii isi vand vila si masina si doneaza banii? Nu chiar... Publicitatea poate in schimb diferentia si poate pozitiona. Poate naste lovemark-uri si poate genera brand advocacy. Dar asta doar comunicand cinstit si relevant. Si, culmea, ad-urile "adevarate" iau si premiile. Asa ca uitati de manipulare. Nu exista mesaje subliminale si cuvinte mestesugite care spala creiere. Exista oameni care lucreaza zi lumina centralizand chestionare, oameni care vorbesc la telefon sute de ore pe luna si oameni care pot sa ia un brief si sa spuna foarte bine o poveste. Si asta nu din dorinta de a manipula, ci de a nu plictisi. Pentru ca asta e adevaratul pericol, sa ne plictisim consumatorul de moarte...

0 comments: